Bertel O. Steen
Fest setebeltet. Otto dobler farten.
Hvordan doble antall registrerte brukere og øke omsetningen med 177% på ett år? Jo, nå skal du høre… Ved inngangen til 2021 hadde bildelingstjenesten Otto ca. 8500 brukere. I en voksende bransje, med stadig flere konkurrenter, var det på tide å gire opp.
Markedsstrategi
Digital Rådgivning
Innholdsproduksjon
Tre aktiviteter ble avgjørende:
1. En innsiktsdrevet markedsføringsstrategi
2. Annonsering og mediekjøp
3. Innholdsproduksjon optimalisert for målgruppen
Markedsanalysen ga innsikt i målgruppen, og gjorde at vi fant muligheter og utfordringer å basere oss på. Vi lærte at den mest aktuelle målgruppen for Otto var unge mennesker mellom 21 og 35, hovedsakelig bosatt i storbyer. Det er en urban gruppe som bryr seg om miljøet, og ser på miljøaspektet som en av hovedmotivatorene for å benytte delebilstjenester. Vi lærte også at det vanligste bruksområdet for delebil er for å komme seg ut på tur, som oftest i helgene. Funnene hjalp oss med å sette retning både for strategien og mediekjøp, men også innholdsproduksjon og budskap.
Med lav kjennskap og et lavere budsjett enn konkurrentene, måtte vi tenke kostnadseffektivt. Vi valgte derfor å starte med kampanjer optimalisert for rekkevidde og visninger, for å sørge for at målgruppen ble kjent med Otto, før vi dro dem videre inn. Annonsene inneholdt budskap som i første omgang skulle gjøre målgruppen trygg på Otto og deres tjeneste. Da vi var sikre på at en god andel av målgruppen var eksponert, begynte vi med mer taktiske budskap for å sikre konverteringer.
Valg av kanaler ble gjort på bakgrunn av hvor Ottos målgruppe var mest tilgjengelig. Ved å annonsere på Facebook, Instagram og Snapchat sikret vi en bred rekkevidde og en kontinuerlig tilstedeværelse.
Vi valgte å ta utgangspunkt i to målgrupper; generell 22-35 og student 20-29.
Innholdet ble også laget for å kunne speile målgruppen, og fange oppmerksomheten deres. Vi visste at det største fokuset lå på de mellom 21 og 35 år, og valgte derfor å ha et ungt og lekent språk og uttrykk. For å gjøre det så gjenkjennelig som mulig brukte vi modeller som speilet målgruppen, og tok bilder av situasjoner de aller fleste kan kjenne seg igjen i; roadtrip til hytta, en tur på IKEA eller bare for å komme seg ut i marka. Følelsen vi ønsket å formidle var frihet.
Den jevne tilstedeværelsen i sosiale medier utgjorde en enorm forskjell. Rent resultatmessig på sosiale medier førte det til at vi eksponerte over 721 000 mennesker, og gjorde at annonsene ble vist over 4,1 millioner ganger. Vi gjorde at flere innen målgruppen fikk et forhold til Otto og hva tjenesten er, og har som eneste markedsføringsaktivitet gitt 12 500 nye registrerte (og betalende) kunder. For Otto førte det til en økning i omsetning på 177%.
Resultater
i SoMe
2019-2020
Rekkevidde: 119 296
Visninger: 310 538
Antall brukere: 8578
2021
Rekkevidde: 721 493
Visninger: 4 101 939
Antall brukere: 21 000