Schibsted

DON’T HIRE YOURSELF!

Konsept - Bokdesign - Film - Opplæring

I over et år har Schibsted plukket i fra hverandre og satt sammen igjen en av de viktigste prosessene i en virksomhet – rekrutteringsprosessen, med mål om å skape en mer inkluderende kandidatreise – for alle.

Gjennom en omfattende research-prossess, bestående av intervjuer med mangfoldseksperter, ledere og partnere med rekrutteringsansvar, samt analyser av selskapets egne prosesser, har de samlet innsikt og kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge prosessen for ulike mangfoldstyper, både synlige og usynlige.

- Bakgrunnen var at vi ønsket et dypere forståelse for hvordan ulike mennesker møter og navigerer gjennom landskapet av søknader og intervjuer, sier Sumeet Singh Patpatia, Schibsted globale sjef for mangfold, inkludering og tilhørighet.

Sammen med rekrutteringsbyrået Skogstad&Co, Sumeet og Schibsted, har Brunch fått være med å forme prosjektet og utvikle konseptet “Don’t hire yourself! - en guide for å lykke med inkluderende rekruttering”. Det bærende elementet i satsningen, er en 50 siders interaktiv playbook, designet og satt opp av Brunch, full av innsikt, tips og veiledende prinsipper. Boken ble lansert lansert under Nordens største rekrutteringsmesse The Hunt i Stockholm og Helsinki og gis også ut via Finn, Blocket (Sve) og Oikotie (Fi).


- Selv om vi snakker høyt om like muligheter, er sannheten at vi ofte behandler alle likt. Men folk er unike og opptrer ulikt, også i rekrutteringsprosessen. I denne playbooken har vi samlet unik innsikt om ulike mangfoldstyper – både synlig og usynlige, hva som gjør dem sårbare i en rekrutteringskontekst og hvordan vi som rekrutterer bedre kan tilrettelegge prosessen slik at alle talenter får samme mulighet til å skinne, forteller Sumeet. 

Kredits

Video & stills: All Images
Research & innsikt: Skogstad&Co