Matsentralen
EN TREDJEDELS
JULEKAMPANJE
Konsept - Strategi - Film - Some
I Norge kaster vi over 450 000 tonn spiselig mat hvert år. Matsentralen Norge bekjemper matsvinn og fattigdom ved å omfordele overskuddsmat fra matbransjen til ideelle organisasjoner som hjelper mennesker som har det vanskelig. Dessverre er det ganske få som kjenner til den fantastiske jobben de gjør.
Vår oppgave var å lage en julekampanje som forklarte hva Matsentralen driver med - på en måte som traff matbransje, forbrukere og politikere.
Kampanjen tok utgangspunkt i en innsikt som burde opprøre hele gjengen:
En tredjedel av all norsk julemat går rett i søpla (!)
Med «en tredjedels julekampanje» ga vi klassiske julescenarier en matsvinn-makeover.
På film laget vi en nytolkning av julens mest legendariske matsvinn-scene. Vi erstattet en dynamisk filmduo med et humoristisk radarpar i relativt frie tøyler. Autentisk julestemning ble ivaretatt gjennom alt fra kostymer og location til elendig lyssetting, vindskeiv dubbing og utdaterte formater (4:3, anyone?).
På print og utendørs fikk juletreet spille hovedrollen. I en litt søplete variant, riktignok.