Lofoten

HEMMELIGHETEN BAK VERDENS BESTE FISKEKAKER

Konsept - Strategi - Film - Some


Lofoten Hjemmelagde Fiskekaker ble lansert i 1994, etter at gründerne hadde samlet inn oppskrifter fra lokale husmødre. 30 år senere er Hjemmelagde Fiskekaker fortsatt en bestselger. Og selv om både produksjonen og produktutvalget har økt betraktelig siden den gang, ligger fabrikken fortsatt og for alltid i Lofoten.

Fiskekaka er faktisk en helnorsk oppfinnelse! sier Øystein Rist, kommersiell leder i Lofotprodukt AS og en av dem som har vært med siden oppstarten.

- Oppskriften på gode fiskekaker er enkel og består av få ingredienser, så den er ikke vanskelig å kopiere, men det er noe med nærheten til havet og ferske råvarer, kompetansen til folka og ikke minst kjærligheten til håndverket som vi har her, som gjør at det likevel er stor forskjell på hvordan fiskekaker smaker, fortsetter Rist.

I 2024 ble både Lofotens Hjemmelagde Fiskekaker og Lofotburger kåret til Norges beste i NM i sjømat, i konkurranse med 120 andre. Men det er også en annen hemmelig faktor som ligger bak Lofotens suksess, kan Rist innrømme ...

- Lofoten er ikke en veldig stor plass. Så når vi har valgt å kalle produktene våre opp etter hjemplassen, så forplikter det. Hvis ikke så får vi nemlig høre det overalt hvor vi går, forklarer Øystein. 

Denne innsikten ble utgangspunktet for vår nye reklamekampanje for Lofoten, som vi filmet i Lofoten tidlig i oktober, med ekte lofotværinger som “dommere”. Filmene er produsert av Einar Film, med Stian Johanssen på regi. Musikken, “Himmelblå” av Inge Bremnes kom på plass ved hjelp av Ekko Agency.

Lofoten har gjennom 30 år bygget seg opp til å bli en av Norges mest foretrukne merkevarer innenfor fisk og sjømat. Med denne kampanjen ønsker vi å styrke posisjonen og tydeliggjøre hvorfor man skal velge Lofoten – for med Lofoten er det alltid høy kvalitet og steike god smak. Vi forteller en ekte historie som er filmet i nærområdet til vårt hovedkontor og fabrikk, med lokale folk, og håper dette frister enda flere til å velge fisk og sjømat fra Lofoten, forteller Produktsjef Regine Ditløvsen Øverås.