Optimalisering av innhold for sosiale medier.
Gira på å sette i gang med en kampanje, men usikker på om innholdet fungerer godt nok? La oss gå gjennom best practice.
Om det er én ting de populære SoMe-kanalene har til felles er det gjennomsnittlig seertid. Den er nemlig ganske lav. Erfaringsmessig vet vi at den ofte ligger mellom 1 og 2 sekunder, noen ganger mindre, noen ganger mer. Det er selvfølgelig mulig å optimalisere for lengre seertid, men dette går utover både pris, rekkevidde og målgruppe. Det er en veldig lite motiverende statistikk å forholde seg til, men skal man annonsere på sosiale medier må man tillate at det setter føringer for innholdet.
I praksis betyr dette at man må være kjapp og tydelig, og utnytter sekundene godt.
Her kommer derfor en liten
best practice for innhold på SoMe:
1. Logo fra start
Om målgruppen kun scroller forbi, og ikke ser på annonsen, vil vi fortsatt at de skal ha fått med seg noe. Uansett hva, vil en tydelig avsenderidentitet i det minste vise tilstedeværelse, og minne målgruppen på merkevaren.
2. Lettfordøyelig budskap
Pass på at budskapet er enkelt å forstå, og at man ikke trenger forkunnskap for å skjønne det. Less is more, sier noen.
3. Riktig timing
Når gjennomsnittlig seertid er 1-2 sekunder, må man også passe på at det du ønsker å fortelle om, er tilgjengelig innen det første sekundet. På denne måten sikrer du at målgruppen eksponeres for det viktigste. Er de interesserte blir de lenger, om ikke scroller de videre.
4. Klar identitet
Farger, former og fonter kan være effektive virkemidler når man må kjappe seg. Vær konsekvent og gjør det gjenkjennelig – annonse etter annonse.
5. Unngå støy
Selv om du kanskje har mye du vil si og vise frem, får du ikke gjort alt på en gang. Hold deg til ett budskap, én (tydelig) logo og pass på at de ulike elementene i identiteten harmoniserer med hverandre og ikke konkurrerer.
6. Valg av format
De vanligste størrelsene for annonser i sosiale medier er 1x1, 4x5 og 9x16. Tanken bak er at disse størrelsene opptar så mye som mulig av skjermen når man scroller, og på denne måten øker sannsynligheten for at målgruppen får med seg annonsen. Unngå derfor breddeformater som 16x9, de tar for lite plass i feeden.
7. Hvor lang?
Noen sier 3-6 sekunder, andre sier 6-15 sekunder. Unngå å overstige 15 sekunder, og så lenge logo, budskap og identitet kommer tydelig frem fra start, er du uansett sikret.
Så kommer spørsmålet – bilde eller video? Lenge har vi tenkt at video fungerer best, men for noen merkevarer ser det ut til at statisk innhold leverer bedre resultater. Ofte er dette for de som har veldig taktiske og enkle budskap. Eksempelvis budskap som «Kjøp i dag!» eller «50% rabatt på_____».
Til slutt er min evigvarende anbefaling til alle – test, test, test. Best practice er veldig greit å forholde seg til for å ha noen rammer, men det skal ikke være en konkret fasit. Prøv deg frem og finn ut hva som fungerer for deg og din merkevare.
Lurer du på hvordan sosiale medier kan være med å posisjonere bedriften din?